Tijdens Hemelvaart zijn wij gesloten vanaf donderdag 09/05/2024 tem zondag 12/05/2024, vanaf maandag 13/05/2024 zijn wij terug geopend.

Over Hydraumec

uit Automation Magazine

Over Hydraumec


 

Hydraumec heeft de wind in de zeilen

Hydraumec International bvba is één van de jongste leden van FIMOP. De firma werd gesticht in 2000 en is dus ook nog jong, maar steunt op meer dan 40 jaar ervaring die de vader van Michel, Jos Kenis, heeft opgedaan in de industriële hydraulica. Jos kreeg zijn eerste lessen hydraulica aan de technische school van de luchtmacht in de jaren '58-59 (Saffraanberg-Brustem).

Hierna werd Jos diensthoofd "onderhoud hydraulica" bij het nonferro bedrijf Metallo-Chimique, waar hij tussen 1965 en 1966 werd geconfronteerd met één van de grootste hydraulische installaties die op dat moment in België functioneerde. Dit werd zijn praktijkopleiding in de industriële hydraulica.

Van '79 tot '85 stelde hij, in de "States" (St-Louis), 3 kopersmeltovens in bedrijf. Hij werkte toen met grote plunjerpompen met een plunjerdiameter van 50 mm en slagvolumes van 1000 cm3 per omwenteling en toerentallen van 1200 rpm (US-60 Hz). De maximum werkdruk bedroeg 300 bar. Dit was het soort eindwerk ter afsluiting van zijn opleiding hydraulica.

In 1985 start hij, met de financiële steun van de 'non-ferro' reus een hydraulicabedrijf in Beerse. In 2000 verlaat hij dat bedrijf.

In 2000 wordt Hydraumec International gesticht. Vader Jos en zoon Michel, die voordien tewerkgesteld was bij zijn vader, richten het bedrijf op in Rijkevorsel en beginnen kleintjes maar verbeteren met voornamelijk het herstellen van hydraulische cilinders. De bedrijven in de haven van Antwerpen worden stuk voor stuk en meer en meer hun wingewest.

De havenbedrijven gebruiken veel machines die zijn uitgerust met hydraulische cilinders, pompen en motoren: van de reusachtige kraan tot de kleinste vorkheftruck en alles daartussenin, die worden intensief gebruikt en verslijten zeer snel cilinders. In vele gevallen wordt het nodige onderhoud onderschat en meer reparaties dringen zich op. De nieuwe firma staat klaar om dit alles op te vangen en "beter als nieuw" terug aan hun klanten te bezorgen. Naast het havenbedrijf is ook de staalnijverheid een grote klant voor Hydraumec.

Pompen, motoren en ventielen

Een vraag dringt zich op: Waarom alleen cilinders? Het antwoord blijkt zeer eenvoudig. Een testbank voor cilinders vraagt niet om een groot vermogen en hoge debieten. Ook het gereedschap is meestal niet zeer complex. Vergeten we niet dat dan het bedrijf nog niet zo lang bestaat. Hydromotoren en pompen repareren zonder testen achteraf is uit den boze en eerlijke service en kwaliteit staat op de eerste bladzijde in het woordenboek van Michel en zijn medewerkers.

2005 is het jaar van de beslissing om uit te breiden. De toevloed van orders en niet in het minst van het klassieke draai- en freeswerk creëert een soort claustrofobie in de bedrijfshal. Meer plaats is nodig en de beslissing wordt genomen om de ruimte naast de eerste hal te bebouwen met een tweede grotere bedrijfshal. De zaken gaan goed!

Goed genoeg om in te gaan op de steeds terugkerende vraag ook pompen, motoren en ventielen allerhande te herstellen. Peter De Clerck (ex Berensen) vindt een nieuwe stek in Rijkevorsel en komst het bestaande team versterken.

2008 is voor Jos en Peter het jaar van de "Testbank". De vraag om pompen en motoren te reviseren, te herstellen en te vervangen blijven binnenstromen. De filosofie van het bedrijf mag niet verloochend worden en een super nieuwe testbank wordt opgezet in de eerste bedrijfshal. Pompen op schepen en grotere installaties aan wal zijn meestal niet de kleinste.

Hydrostatisch syteem

Dubbelpompen van elk 300 cm3 per omwenteling zijn niet zeldzaam. Om die afzonderlijk en/of samen te kunnen testen, is al gauw een vermogen van 200 tot 350 kW nodig. De keuze voor een dieselaandrijving is gebaseerd op twee belangrijke overwegingen. Met pompen aangedreven door een dieselmotor kan men iets beter de werkelijkheid simuleren, hoewel de geluidsproductie een negatief element kan zijn. Anderzijds en de keuze voor een elektische aandrijving gebonden aan een nieuwe hoogspanningscabine die handenvol geld kost. De dieselmotor van 350 kW drijft een hydraustatisch systeem aan waardoor de hydromotor aan de uitgang alle toerentallen en koppels aankan. Tegelijkertijd wordt er een kleine elektrisch aangedreven teststand gebouwd met een vermogen van 22 kW. Die is uitgerust met een frequentie-gestuurde toerentalregeling om ook hier een gecontroleerde aanloop te hebben tijdens de eerste minuten van de testfase. Bij zowel de 22 als de 350 kW installatie kan een data-logger de drukken, debieten, lek-olie registreren om dan later in een testverslag te verwerken. Peter De Clerck die de afdeling pompen en motoren leidt, verzorgt tevens de service-verkoop van alle bijkomende componenten die een hydraulische installatie kan bevatten. Hierdoor is de cirkel rond. Service en kwaliteit op alle vlakken en gebieden van de stationaire en mobiele hydraulica zijn gewaarborgd.

Veiligheid

Een rondgang in de verschillende werkplaatsen met de zaakvoerder bevestigt wat wij hoopten te vinden. Orde en netheid met een hoofdletter zijn geen loze woorden. Veiligheid staat op de eerste plaats. Een vloer van roosters bedekt een afvaloliekuil van meerdere vierkant meter, laat geen olieplassen noch glijden toe. De afdeling cilinders is een voorbeeld van organisatie. Van de kleine cilinders tot cilinders met een lengte van 9 (negen) meter en boring van 450 mm kunnen moeiteloos behandeld en getest worden. Een montageput van 5 m diep vergemakkelijkt het demonteren en monteren van zware cilinders.

Het is niet mogelijk in dit korte bestek de nieuwe testbank met de vele aandrijfmogelijkheden, meetopstellingen, vloeistofconditionering (temperatuur, watergehalte, filtering, viscositeit, ...) en nog veel meer te beschrijven. Niets is aan het toeval overgelaten. Natuurlijk is niet alles mogelijk, maar de doelgroep is hier gekend en er is geen vraag naar. Een speciale testbank voor genormaliseerde besturingskleppen is in de ontwerpfase en meer mogen we nog niet weten.

Automation Magazine, René Decleer, september 2009

Graag meer info?

Aarzel niet om ons te contacteren!

Contacteer ons